mandag 12. desember 2011

Jeg fant, jeg fant!

Ja, jeg fant, jeg fant – bokstavelig talt: 31 nyskrevne dikt av kjente og ukjente norske forfattere; dette er dikt for barn i mange aldre. Den røde tråden i diktsamlinga er Askeladdens mantra « Jeg fant, jeg fant!», og dette er løst på ulikt vis av forfatterne, noen dikt er tradisjonelle, mens andre er som en liten historie. Mange av diktene er blott til lyst, mens andre igjen tar opp alvorligere tema. Samlingen er spennende illustrert av tre kunstnere fra tegnestudioet Yokoland, og illustrasjonene er nostalgiske både i stil og fargevalg.

Her er et av diktene i boka:


Odd Nordstoga: Eit dikt i ein hage

Eg fann eit dikt i ein hage
iblant blomar
mold og stein
tørre grastustar
badeshortsar
trampoliner og hageslangar
solkrem
syklar
sandalar og strandmadrasser
Og under den brennande steikande sol

Diktet var slik:

I dag er det 152 dagar att til jol


Marit Hulleberg, Gjøvik bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar