tirsdag 24. september 2013

Alene sammen av Abraham Verghese

Marion og Shiva blir født i 1954 på et misjonshospital i Etiopia. 2 skjebnesvangre hendelser etter fødselen skal sette sitt preg på guttenes liv. Moren, en ung nonne, dør, og faren, en britisk lege, reiser sin vei.  Guttene vokser og utvikler en stor lidenskap og fascinasjon for medisin, politikk og kjærlighet til den samme kvinnen. En kjærlighet som splitter brødrene, og fører Marion til New York. Fortiden innhenter han og dramatiske hendelser forener familien igjen.

Dette er en stor roman. Stor på mange måter. Den er over 700 sider, men jeg kunne med glede lest mer. Her er en forfatter som med grundig forarbeid og faglig kunnskap(han er selv lege) viser en slik fortellerglede at 775 sider bare ga meg lyst på mer. Her er mye fagterminologi, her er fødsler, fistler, snitt, kroppsvæsker, gasser, anastomoser, transplantasjoner…Du bør tåle litt blod og gørr for å kunne nyte dette. For meg, som også har en helsefaglig bakgrunn, var den en perfekt blanding av fiksjon ispedd fakta.
Kanskje dette er en bok for de litt viderekommende Greys anatomy elskere…ihvertfall vil jeg tro en del leger og helsepersonell også vil sette pris på den.

Her er mange gullkorn og mye kunnskap, og ikke glem å lese takksigelsene bak i boka, der alle kildene er nevnt.

”Du skal ikke operere på en pasients dødsdag”

”Hva er førstehjelp til en person i sjokk som gis gjennom øret?”  (beroligende ord)

”Den skaden der kirurgen ser Gud”

Jeg håper virkelig ikke at det blir for lenge til neste bok fra mr. Verghese.


Solfrid Braastad, Gjøvik bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar