fredag 20. september 2013

Monstermenneske av Kjersti Annesdatter Skomsvold

«Jeg reiser med toget, hele veien til Bodil på Gjøvik. Jeg er mest stolt av at jeg overnatter. Jeg sover til og med, tar bare tre ganger så sterk dose sovepiller som vanlig. Jeg mestrer det hele veldig fint.»

Kjersti A. Skomsvold har i sin 580-siders bok skrevet en selvbiografisk roman om å være ME-syk. Hun fikk selv sykdommen som 17-åring, og hun var syk i 7 år. Boka er alvorlig, tragikomisk og morsom på samme tid, og handler slett ikke bare om sykdom. Skråblikk på mange av livets ulike sider vitner om stor innsikt og fantasi, og boka er meget godt skrevet.

Handlingen i deler av boka forgår i vårt nærmiljø, både i Gjøvik, på Nansenskolen og under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Monstermenneske er hennes andre bok, og av den typen det er vanskelig å legge fra seg. Skomsvold fikk Tarjei Vesaas´ debutantpris for sin første roman Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg. 

Tone Nyseter, Gjøvik bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar