fredag 7. september 2012

Barnas skattkammer


Mange er oppvokst med fortellingene og sangene i det gamle verket Mitt skattkammer, utgitt første gang på 1950-tallet. Nå er det kommet en ny serie på fem bøker som heter Barnas skattkammer, og de ulike bindene har disse titlene:

Dra til Bloksberg!
Du og jeg og vi to
Gullhår og Veslefrikk
Jeg gikk meg over sjø og land
Sol ute, sol inne

Alle eventyrene og fortellingene er utvalgt og gjenfortalt av Nina Haugdahl. Dette er en flott samling eventyr, fortellinger, dikt og sanger som vi kan lese for og sammen med barn, det er rett og slett en innføring i det beste fra våre gamle eventyr og sanger. Her finnes for eksempel Veslefrikk med fela, Skinnvotten, Gullhår og de tre bjørnene og Vasilisa den vakre, men også enkelte nyere fortellinger er tatt med.
Jeg liker spesielt godt utvalget av illustrasjoner som følger tekstene og sangene – her er det ofte funnet fram til originale tegninger. Det er duket for en god lesestund!

Marit Hulleberg, Gjøvik bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar