torsdag 21. mars 2013

Døden er et kjærtegn av Arve Moen


”Alt står klarere for meg nå. Det lyder ikke lenger rart når jeg sier til meg selv at jeg elsker henne, men jeg angrer ikke”. Slik starter Arve Moens klassiske krimroman fra 1930-årenes Oslo. Eller krimroman forresten? I hvert fall er det en historie om et mord. Her handler det imidlertid ikke om hvem som er morderen, men om hvorfor. Allerede fra de første sidene er det klart at hovedpersonen, bilmekanikeren Erik Hauge, sitter fengslet for drapet på sin store kjærlighet Sonja. Gjennom romanen forteller han selv forhistorien til tragedien. Fra det skjebnesvangre møtet mellom bilmekanikeren og direktørfruen, der han først skimter henne som ”en slank silkelegg i sola”. Til de etter hvert driver hverandre til galskap.

 Dette er en intens og fortettet roman i et knapt språk, som dermed gjør det usagte desto viktigere.

Hanne Blien, Gjøvik bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar