mandag 3. mars 2014

Forvist av Robert Dinsdale

Etter andre verdenskrig ble rundt 3 300 barn tvangssendt alene fra Storbritannia til Australia. De fleste var mellom tre og fjorten år. Bak stod Barnekorstogene, som med røtter flere hunder år tilbake brukte barn for å utføre Herrens arbeid i det hellige land. I nyere tid, en organisasjon som sendte foreldreløse, fortapte og ensomme barn til den andre siden av kloden. Gutter for å bli farmere, jenter for å bli farmernes koner.

Hovedpersonen i boken er Jon Heather, 10 år da fortellingen starter. Far kom ikke hjem fra krigen og mor ser seg nødt til å sette han bort til Barnekorstogene. Vi følger han gjennom 5 tøffe år på farmerskole i Australia, og årene etterpå da han og to venner reiser rundt i landet og tar på seg strøjobber og sparer penger for å kunne reise hjem. Han er hele tiden rastløs og lengtende, han vil tilbake til England og klarer ikke slå seg til ro.

”Jeg vil bli din beste gutt, hvis du bare kommer og henter meg. Jeg vil gi deg alt du ønsker deg  - og mor, hvis jeg ikke har det, skal jeg skaffe det. Jeg er din sønn og jeg elsker deg”

Det er en sår roman om utnyttelse av de minste og de mest sårbare. Det er en sterk roman om samhold, vennskap, lengsel, kjærlighet og rotløshet. Det er en god leseopplevelse som vil sitte igjen lenge hos undertegnede.


Solfrid Braastad, Gjøvik bibliotek og litteraturhus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar