onsdag 22. mai 2013

Skråninga av Carl Frode Tiller


Du har kanskje lest Innsirkling av samme forfatter, men har du lest debutromanen Skråninga? Da jeg leste den ved en tilfeldighet rett etter at den kom ut i 2001, slo det meg at jeg var kommet over en stor skatt; at jeg hadde gjort en unik oppdagelse. Det var jeg tydeligvis ikke alene om. Tiller er i dag en av våre mest anerkjente samtidsforfattere, og har blitt tildelt flere ulike priser.

 I Skråninga møter vi historien til en ung mann som har opplevd omsorgssvikt av verste sort. Hans historie fortelles fra innsiden av en psykiatrisk institusjon, som en del av terapien. En alkoholisert far og en overvektig mor gjorde hjemmet uutholdelig. Tragediene forplanter seg videre i livet for den unge mannen.

Boka er grusom, men fantastisk skrevet. Skråninga har også vært dramatisert, og ble satt opp på Det Norske Teatret i 2004.

Tone Nyseter, Gjøvik bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar