tirsdag 14. mai 2013

Sluk av Lars Saabye Christensen


1960-tallet om igjen, sommer på Nesodden, 15-årig gutt som halter litt, skriver dikt og spiller popmusikk. Jo, vi kjenner igjen bøkene; Beatles, Halvbroren - og forfatteren også. Så, midt i boka, en lang, helt annerledes tredjepersonsfortelling om Mellommannen - en underlig, nesten surrealistisk skikkelse og handling fra en fiktiv amerikansk småby. En tredje del - Epilogen, som rammer inn og forklarer det hele. Samt at de to første delene innledes med hver sin Prolog, altså en roman i fem deler.  - Kanskje det mest personlige jeg har skrevet, sier Lars Saabye Christensen. Kanskje det beste også.  Fascinerende, uutgrunnelig flyter teksten av gårde med nydelige, poetiske setninger: ”Jeg ble ikke noe dårligere menneske den sommeren, heller ikke noe bedre. Jeg bare nærmet meg det mennesket jeg er”.  

Rannveig Petersen. Gjøvik bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar