torsdag 10. april 2014

Det finnes ingenting mer livsbejaende enn å være mørkeredd av Stig Beite Løken

Noveller er en deilig måte å lese på, for da trenger man ikke konsentrere seg så lenge om gangen. Fint om man bare skal lese en liten snutt før sengetid, for eksempel.

Stig Beite Løken debuterte i 2012 med novellesamlingen Det finnes ingenting mer livsbejaende enn å være mørkeredd. Novellene er av ulik lengde, den lengste, Blokken, på 42 sider; den korteste, Sprekkene, på halvannen. Fellesnevneren for de fleste novellene er det litt skumle, det litt overnaturlige. I Bassenget blir svømmebassenget bunnløst - som på havbunnen når lyset slukkes. I Konkylien finner man et lass våte og ferske glassmaneter i skogen, timevis unna saltvann. Som tittelen viser til, er det historier som kan få en til å få merkelige drømmer i ettertid, og minst en av novellene fikk meg til å holde pusten i spenning.

Jeg leste meg veldig raskt gjennom boka, likte novellene svært godt, og kunne godt ha tenkt meg å ha lest mye mer om for eksempel Blokken. Den ga meg assosiasjoner til John Ajvide Lindqvist (La den rette komme inn, Håndtering av udøde), med fornemmelsen av utrygghet. Jeg synes dette er svært godt skrevet, uavhengig av at forfatteren er debutant og håper på mye mer i fremtiden!

June Solberg, Gjøvik bibliotek og litteraturhus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar